Höftböjaren och dött kött

Min hjärna och min kropp pratar inte så ofta med varandra, ja jag vet att jag inte skulle skada mig om vi kommunicerade lite mer men jag skulle nog inte lämna soffan så ofta heller om den fick bestämma.

För några veckor sedan pressade jag min stackars höftböjare lite för hårt under ett terrängpass. Jag trodde att det skulle lägga sig, att den bara var lite sen i starten. Så tänker jag nästan alltid när min kropp säger ifrån. Jag har råkat träna med feber också, hjärnan trodde att det bara var vekhet, att jag bara var lite trött efter en lång dag. Jag säger inte att det är smart, det blir bara lite fel ibland.

Förra måndagen totalvägrade höften, jag kunde inte ens gå upp för trappan på väg till jobbet. När såna här saker händer så brukar Magnus få medla mellan kroppen och mig. Hans analys att höften har gått in i kramp och vill ha uppmärksamhet. Den här veckan har det blivit höftfokus i allt jag har gjort.

hips_side
Magnus tips på en övning som går att göra hemma utan massor med prylar. Känner man sig stark lyfter man benet och armen i det övre läget.

Det har blivit många höftlyft och plankan i oändliga variationer, jag har stretchat som aldrig förr och kört tunga benböj för att få alla muskler runt omkring att förstå vad dom kan göra för att hjälpa till. Vänster skinka består tydligen mest av dött kött, det ska det bli ändring på.

hips_up
Variant av en gammal klassiker.

hips_up2
Här ska höfterna vara parallell med golvet och det utsträckta benet ska hålla samma vinkel som det andra benet.

En vecka senare kan jag gå normalt i trapport igen och jag har vågat mig på det första löppasset som funkade fin fint. Yes, tillbaka till löpträningen! Nu ska jag bara komma ihåg att inte göra som vanligt och sluta rehabba så fort det känns bra igen.

2 Comments

  1. Hej,
    Jag tror jag råkat ut för samma sak som du ( fast jag inte springer) men tränar annat. Har känt av höftböjaren ett tag ( och lyssnar inte heller så bra på kroppen utan tror att det ska gå över) och idag kom jag knappt upp för trappan… ajajaj
    Så nu testar jag ditt upplägg och kör plankor höftlyft och stretch, tunga benböj för att se om det hjälper. Tack för att du delar med dig av övningar 🙂

    Reply

Leave a Comment.